sobota 10. srpna 2013

Jo Nesbø - Netopýr

Po knihách, které byly spíše na přemýšlení jsem se rozhodl přečíst si pořádnou detektivku. Shodou okolností se mi do ruky dostala kniha, o které jsem psal v recenzi Jo Nesbø - Lovci hlav. První z deseti případů Harryho Holea. Netopýr (1997, česky 2013).
Jo Nesbø (1960) je světoznámý norský spisovatel a hudebník. Kromě kriminálních románů píše také knihy pro děti. Za svou tvorbu získal řadu domácích i zahraničních ocenění. Právě kriminální román Netopýr odstartoval jeho kariéru. První detektivka s Harrym Holem okamžitě zaznamenala obrovský úspěch. Následovaly další knihy této série: 1998 Šváby (vyjde 2013), 2000 Červenka (vyjde 2014), 2002 Nemesis (česky 2011), 2003 Pentagram (česky 2011), 2005 Spasitel (česky 2012), 2007 Sněhulák (česky 2013), 2009 Levhart (vyjde 2013), 2011 Přízrak (vyjde 2014). V létě 2013 vyjde v Norsku další díl Policie (český překlad nejspíše 2015). Nesbøho kriminální romány byly přeloženy do 40 jazyků a prozatím se jich prodalo přes 17 milionů výtisků po celém světě.
Kriminální román Netopýr se odehrává v Austrálii, kde je nalezena mrtvá norská dívka, která byla s největší pravděpodobností zavražděna a znásilněna. Osloská policie vysílá do Sydney Harryho Holea, který zde má sekundovat místní policii při vyšetřování a zároveň si odpočinout od psychických problémů a alkoholu. Jeho vinou totiž zemřel mladý policista. Harry, ale rozhodně nechce jen přihlížet a tak se postupně dostává do prostředí drog, pasáků, boxerů, bezdomovců a původních austrálců. Rozhodně to pro něj není klidná dovolená u moře, obzvlášť potom co společně s australskými kolegy zjistí, že má nejspíš co dočinění se sériovým vrahem blondýn. Harry zde potkává austrálce Andrewa, krásnou švédku Brigitu a plno dalších zajímavých postav, které více či méně ovlivňují jeho pobyt v zemi koal, klokanů, krásné přírody, ale i prostituce, lží, faleše a drog.
Musím přiznat, že jsem se bál číst tuto knihu, protože jsem si na ní udělal příliš velké očekávání a čekal jsem opravdu to nejlepší. Měl jsem proto strach, že mne kniha zklame. To se ale ani trochu nestalo a naopak spíš mé očekávání překonala. Přesně TAKHLE si představuji kriminální román. Kromě toho jak skvěle je dílo napsané takže se naprosto dokážete vcítit do děje musím ocenit i ty věci, které tak úplně do příběhu jako takového nezasahují. Trefné komentáře, zajímavosti o Austrálii a chytré postřehy, které člověka zkrátka baví, neomrzí, vždy překvapí a navíc poučí. To je na knize prostě perfektní. Pochopitelně i děj jako takový a jeho rozvíjení je famozní. Postupné odkrývání souvislostí vyvrcholující ve velké finále. Autor vás stále drží v tempu a nechce, aby jste ani na chvíli od děje odešli. Což se mu víc než působivě daří. Přesně tohle očekávám od krimi románu.
Abych nezapomněl. Kromě policie, drog a podsvětí se zde také objevuje milostný románek se švédkou Brigitou. Ještě aby v pořádné detektivce chyběla krásná žena, která okouzlí hlavního hrdinu! Možná si řeknete, že tuto knihu přechvaluji a používám až moc komplimentů, ale podle mě si to Netopýr rozhodně zaslouží. Pro mě jeden z nejlepších detektivních románů, co jsem kdy četl.
*****

Žádné komentáře:

Okomentovat