neděle 18. srpna 2013

Vladimir Nabokov - Jaro ve Fialtě

Ještě předtím než jsem se zbláznil do skandinávské literatury, jsem si oblíbil literaturu ruskou. Po poměrně dlouhé době jsem se k této četbě znovu vrátil a do ruky se mi dostal spisovatel Vladimir Nabokov (1899-1977) . Nikdy jsem od něj nic nečetl, ale byl jsem plný očekávání!
Jaro ve Fialtě je sbírka čtyř povídek - Mademoisell O, První láska, Aurelián a Jaro ve Fialtě. Povídky, které představují autora slavné Lolity (na kterou se také chystám) údajně v trochu jiném světle.
 V povídkách Mademoisell O a První láska se spisovatel vrací do svého dětství. Vzpomíná na svou guvernantku, první lásku, lidi a věci, které měl i neměl rád. Díky své paměti a obdivuhodné představivosti se vrací do doby, kdy vyrůstal a díky mistrovskému hraní se slovy si tak můžeme vychutnat některé momenty, které malý Nabokov prožil. I když je tento čas dávno pryč, autor nás uvádí do vzdálené minulosti jakoby se stala včera. Povídka Aurelián vypráví příběh zvláštního a především obyčejného člověka a jeho cestu za nedosažitelným snem, který souvisí s tajnou vášní. Příběh o smrti, která může sny roztříštit nebo splnit. Poslední povídka Jaro ve Fialtě je příběh o zvláštním a netradičním vztahu dvou lidí. Mimoto je příběh nádhernou ukázkou osudu a času jako takového.
Všechny povídky jsou napsané v jiném roce a na různých místech. V Nabokov totiž dost cestoval. Narodil se v Petrohradě, poté žil v exilu nejprve v Berlíně, Paříži a roku 1940 ve Spojených státech. Roku 1960 se usadil ve švýcarském Montreux, kde zemřel.
Kniha je velice krátká a dokážete ji zhltnout během chvíle. Je to příjemné, i když ne vždy veselé čtení. Což mně osobně ani trochu nevadí (spíš naopak!). Příběhy samy o sobě jsou zajímavé a poutavé, ale věc která se mi líbila nejvíc bylo to jak si autor neustále hraje se slovy. Chvilkami jsem si připadal jako kdybych sledoval koncert slov, který dokázal Nabokov mistrovsky složit.
Čtivá kniha, která vám jen tak nedovolí přestat číst.
Rusko opět nezklamalo a už se moc těším na Lolitu!
*****



Žádné komentáře:

Okomentovat